Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Malá česká ponížení

Kvůli nové práci jsem před nějakou dobou začala dojíždět do menšího města kousek za Prahou, ve které už několik let žiju.

Vstávám před sedmou, beru sebe, a pokud nezapomenu tak i psa a pospícháme z kopce dolů na autobusovou zastávku, odkud jezdíme na Smíchov a pak ještě metrem dál na meziměstský autobus. A chtě nechtě jsem si v průběhu těchto pravidelných denních výprav začala více všímat ne úplně příjemných „drobností“, co se odehrávají v rámci interakce s ostatními lidmi, které na cestě potkávám.

Jsem si jistá, že se podobné situace dějí nám všem a taky vnímám, že uspěchaný tep našeho hlavního města vytváří pro stresující chvilky to správně výživné podhoubí. Normální mi ale taková setkání nepřijdou a nejvíc mi na nich vadí skutečnost, že už je máme tendenci vnímat jako samozřejmé, jako součást národního koloritu a většina z nás už se nad nimi ani nepozastavuje. Jsem si ale jistá, že i tak dovedou – plíživě, ale zato zaručeně, otrávit náladu. Sama pro sebe jsem si je pojmenovala „nenápadné denní fuck upy.“

Je jasné, že každý člověk nejen v Praze, ale všude na světě má své vlastní problémy a nemusí se na vás nutně usmívat jak měsíček na hnůj. O tom psát nechci, i když takový úsměv od neznámého člověka, se kterým se míjíte na ulici, je třeba pro mě osobně fajn zážitek. Ale to, co jsem schválně „monitorovala“ ve svém soukromém miniprůzkumu poslední dva pracovní dny je o něčem jiném. Ani ne tak o pouhé odměřenosti nebo nezájmu, jako spíš o neúctě až hostilitě.

Tak schválně.

Ráno vyrážíme se psem z domu ani ne čtvrt hodiny po zazvonění budíku (já opravdu nejsem ranní ptáče a proto zkracuju dobu mezi probuzením a opuštěním domova jen na nezbytně nutnou dobu). Na autobusové zastávce jsme včas, a jelikož už vidím v dálce přijíždějící autobus, rychle nasazuju psovi košík a sobě respirátor. Moje drahá shiba se klasicky po upevnění náhubku urazí, zabejčí a k zadním dveřím autobusu ji musím prakticky dotáhnout. Nijak ale autobusáka nezdržujeme, přesto nás „přivítá“ přivřením mého psa mezi dveře, které musí akutně zavřít, i když ještě nejsme oba v autobuse. Jen díky mé duchapřítomnosti dveře zablokuju rukou, psa zatáhnu dovnitř a polohlasem si mumlám něco o idiotech.

Na Smíchovském nádraží přestupujeme na metro. Je hnusně, vydatně prší, takže kromě kabelky a psa táhnu i svůj zbytečně velký, nerozkládací deštník. Do natřískané soupravy metra nastupujeme hned za paní s nákupní taškou, která obsadí poslední volnou dvousedačku - na jedno místo usadí sebe a na druhou tašku, kterou by si mohla normálně složit k nohám, aby si vedle ní mohl někdo v nacpaném vlaku sednout. Klasika. Dobře ví, že jdu za ní a stejně tak dobře vidí, že mám plné ruce všeho a že by mi volné místo zcela jistě bodlo. Bez zájmu si mě prohlédne a já si k jejímu překvapení stejně nevzrušeně sedám na kousek zbývajícího volného sedadla po jejím boku, takže jí zasednu i tašku. S nevěřícím pohledem ji neochotně odsune stranou. Takhle „drzá“ nejsem vždycky, většinou někoho, kdo takhle sedí, požádám, jestli by mi mohl uvolnit místo, ale naprostá ignorance téhle dámy v kombinaci s předešlým setkáním s „ředitelem autobusu“, který mi málem skřípnul psa mezi dveře, ve mně vyvolala bojového ducha.

Vystupujeme na Butovicích a vyjedeme eskalátorem nahoru na autobusovou zastávku. Mám tu pár minut čas a většinou se tu proto stavuju v krámě, který je přímo u zastávky, pro něco k snídani. Nakupovací rituál je každou zdejší návštěvu jak přes kopírák – vejdu, pozdravím mladou slečnu, která se tváří, že ji už můj samotný příchod neuvěřitelně obtěžuje, protože musí vzhlédnout od svého chytrého telefonu a neodpovědět mi na pozdrav a nulová odezva z její strany probíhá i během placení. I když vím, že mi na moje „Dobrý den“ žádná odpověď nepřijde, většinou ji při příchodu stejně vždycky pozdravím, jednoduše proto, že by mi to jinak přišlo neslušné. Za tu dobu, co sem chodím, už jsem si „vychytala“, které druhy z nabídky pečiva jsou dobré (tedy nejsou tvrdé jak žula, okoralé nebo gumové), takže jdu na jistotu. Do očí mě pokaždé praští uhnívající zhnědlé banány a plesnivé cukety, které jsou v regálech hned vedle pečiva, oboje za 59 Kč/kg. Z nakupování tady se tak ke mně jako k zákazníkovi nese jednoznačná message: že jsem potravinovému maloobchodnímu řetězci naprosto jedno, že mne nepotřebují (protože on si i tu nahnilou zeleninu a ovoce někdy někdo koupí, tak proč ji nenabízet) a není tedy důvod pro jakoukoli snahu nebo náznak vstřícnosti.

Dorazíme do městečka, kde pracuju, a na přechodu se dozvídám, že jsem kráva, protože nemám nasazený respirátor. Zamrmlá si to pod fousy sveřepě se tvářící paní ve středních letech ukázkově pasivně-agresivně na půl huby, aniž by se na mě podívala. Nutno říct, že jsme u přechodu sami dvě, jsme od sebe dostatečně vzdálené (víc jak dva metry) a ve venkovním prostoru, takže fakt, že nemám nasazený respirátor, je zcela v pořádku.

Cestou z práce chytnu na Butovicích v metru opět jedno z posledních volných míst a naproti mě se uvelebí mladá slečna. S respirátorem pod frňákem, který jí stěží zakrývá ústa. Poprosím ji, jestli by byla tak hodná a respirátor si nasadila tak, jak má, ale mám smůlu. Otráveně se na mě podívá, na zlomek vteřiny si respirátor trochu povytáhne, aby ho vzápětí nekompromisně stáhla zase dolů s proslovem „že si nic nasazovat nebude, páč v tom nemůže dejchat.“ Všude okolo sedí důchodci a malé děti s předpisově nasazenou ochranou nosu a úst… Zavrtím hlavou, ocením slečnu ironicky poznámkou, že je fakt super a sedadlo naproti ní opustím.

Konečně vystupujeme na autobusové zastávce naproti té, z níž jsme ráno vyjížděli. Cítím se unaveně, z práce i cesty samotné. Jsem ráda, že už jsem doma. Vystoupí s námi i jeden mladý kluk, kterému může být tak kolem dvaceti. Je mi trochu povědomý, ale na první dobrou nevím, kam ho zařadit. Stále hustě prší a já zaregistruju, že má chudák úplně promáčené svoje plátěné tenisky. Zatímco čekáme na přechodu, až blikne zelený panáček, pohlédne na mě a já se už preventivně vyděsím. Co zas, proboha??? „Dobrý den, my bydlíme ve stejném paneláku, jestli se nepletu…“ „Fakt?“ Nejsem si jistá a kluk přikývne. „Jo, dokonce si myslím, že i na stejném patře…“ Zapátrám rychle v paměti, ale pořád nevím. Nicméně možné to klidně je, protože u lidí, se kterými se někde jen tak občas míjím a maximálně se pozdravíme někde na chodbě, jsem naprosto marná a mám problém si je zapamatovat. Pokud už spolu prohodíme alespoň pár slov, neuronové spoje v mojí hlavě secvaknou a pak už vím, která bije. Nedůvěřivě čekám, co z něho vypadne. „Mám hned naproti auto, nechcete se se mnou svýst, když je tak hnusně?“

Vysadí mne po pár minutách jízdy před bytem a popřejeme si vzájemně hezký zbytek dne. Jsem si jistá, že už si ho pro příště budu pamatovat. Dveře od bytu odemykám mnohem klidnější a když je za sebou zavřu, přistihnu se, že se usmívám.

Jak málo stačí.

Autor: Sylva Řiháková | pátek 14.5.2021 18:43 | karma článku: 30,85 | přečteno: 1161x
  • Další články autora

Sylva Řiháková

Jak jsem byla (téměř) napadena na pozici vychovatelky v dětském domově (II. část)

Když jsem jela uprostřed týdne do práce, pípla mi smska od R., v níž bylo kusé sdělení, že v důsledku neplnění školních povinností starších dětí jim až do jejího návratu má být zakázána veškerá elektronika.

28.2.2024 v 16:18 | Karma: 36,00 | Přečteno: 3127x | Diskuse| Společnost

Sylva Řiháková

Jak jsem byla (téměř) napadena na pozici vychovatelky v dětském domově (I. část)

Před časem jsem nastoupila jako vychovatelka v jednom dětském domově. Už při prvním setkání s vedením jsem si vyslechla informace, které byly varovné, ale v co se to celé nakonec vyvrbí, by mě nenapadlo ani v nejhorší fantazii.

28.2.2024 v 14:05 | Karma: 36,30 | Přečteno: 4707x | Diskuse| Společnost

Sylva Řiháková

Psí odcházení

Mám doma téměř 15-tiletého psího seniora. Jedná se o plemeno shiba-inu, o jehož lumpárnách už jsem pár článků napsala. Naštěstí všechny měly šťastný konec. Tohle bude ale trošku jiné povídání.

14.7.2023 v 16:57 | Karma: 32,81 | Přečteno: 984x | Diskuse| Osobní

Sylva Řiháková

Andrej Babiš se klidně může stát prezidentem České republiky

Stačí k tomu pouhá skutečnost, aby se potencionální voliči Petra Pavla nechali ukonejšit průzkumy, které vykřikují do světa, že to má generál ve výslužbě v podstatě v kapse.

23.1.2023 v 15:42 | Karma: 22,95 | Přečteno: 628x | Diskuse| Politika

Sylva Řiháková

Přechod Malé Fatry

Hřebenovka Malé Fatry vede sympaticky přes nejvyšší a nejlíbivější vrcholy, lákající na dechberoucí výhledy na fatranské i tatranské hory. Trasa, kterou jsem si zvolila já, měla zhruba 40 km s převýšením okolo 3 000 m.

29.8.2022 v 16:05 | Karma: 25,06 | Přečteno: 747x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

U Votic se srazila tři auta, ženu záchranáři letecky transportovali do Prahy

28. dubna 2024  15:57

U Votic na Benešovsku došlo k dopravní nehodě, havarovala zde tři osobní vozidla. Při nehodě se...

Záchranáři měli ve vzduchu naráz tři vrtulníky, zasahovali i na hoře Říp

28. dubna 2024  15:56

V Ústeckém kraji zasahovaly v jednu chvíli tři záchranářské vrtulníky. Jeden letěl pro vážně...

V Rakousku zemřel český turista, měl nehodu při jízdě na kajaku

28. dubna 2024  14:15,  aktualizováno  15:50

Při sobotní nehodě na kajaku nedaleko rakouské obce Scheffau zemřel 36letý Čech, uvedla rakouská...

V Německu zemřeli dva pobodaní Ukrajinci. Policie podezírá 57letého Rusa

28. dubna 2024  15:28

V areálu nákupního centra v bavorském městě Murnau am Staffelsee byli v sobotu večer nalezeni dva...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 42
  • Celková karma 36,15
  • Průměrná čtenost 2618x
Píšu o tom, čím mne život cvrnkne do nosu a mám zrovna chuť to sdílet se světem :-) 


Pokud Vás v mých článcích něco osloví a budete se o to chtít se mnou podělit, můžete mne kontaktovat zde: s.rihakova@seznam.cz
 

Ať se Vám u mne líbí.

Seznam rubrik