Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč jsem se dosud nenechala očkovat

Nejsem prozatím očkovaná ani jednou dávkou proti covidu-19, což asi vyplývá už z nadpisu. Vnímám čím dál víc, jak se společnost u nás polarizuje a nůžky nepochopení mezi naočkovanými a nenaočkovanými se stále více rozevírají.

Každý má právo na svůj názor, ale nelíbí se mi, že je postoj lidí k očkování často podáván tak, že ten, kdo se naočkovat nechá, patří k těm "dobrým a zodpovědným", kdežto ti, co očkování z různých důvodů odmítají (vyjma nějaké zcela objektivní zdravotní kontraindikace) jsou "sobečtí, hloupí a nezodpovědní", případně jsou rovnou napadáni a označováni jako "zabedněnci", jak se zde nedávno ve svém blogu vyjádřil jeden z autorů. 

Pokusím se proto vylíčit svůj pohled na problematiku očkování proti covidu a vysvětlit důvody, proč jsem se pro něj zatím nerozhodla. A hned takhle v úvodu chci napsat, že se za zabedněnce opravdu nepovažuji.

Troufám si říct, že nepatřím ani do jedné z vyhraněných skupin obyvatel - kdy na jedné straně jsou lidé extrémně vystrašení a na druhé zase ti, co sabotují i sebemenší opatření proti šíření nemoci a jakékoli riziko ve své podstatě bagatelizují. Covid v populaci přítomen je. Může způsobit výrazné zdravotní komplikace, zvláště zranitelnějším skupinám obyvatelstva (starší lidé, lidé chronicky nemocní apod.). Ale jak ukazují zatím spíše ojedinělé případy (mluvím o ČR), vážný průběh u mladého a zdravého člověka nebývá častý. I když určitě není vyloučen.

Co mi na očkování vadí úplně nejvíc je to, že přestože vím, že vakcíny prošly zcela standardním schvalovacím procesem, který jen musel být s ohledem na pandemii urychlen, tak z mého pohledu se nemoc covid-19  v každém jednotlivém organismu chová natolik nepředvídatelně a rozdílně, že tomu ani lékaři ani jiní odborníci často vůbec nerozumí a nikdo mi tedy v tuto chvíli nemůže zaručit, že se vakcinační dávka této nemoci v mém organismu nemůže za nějaký čas projevit způsobem, který dnes, v tuhle chvíli, nikdo nezná a tudíž ho ani neočekává.

Negativní stránky očkování se ostatně postupně objevují, od AstroZenecy, od níž upustilo kvůli výskytu krevních sraženin několik států (i když zrovna u téhle kauzy zcela objektivně řečeno - pokud tuhle problematiku trochu prozkoumáte, zjistíte, že to procento je opravdu zanedbatelné a často spojené s dalšími nemocemi, kterými daný člověk trpí), po postupné prosakování informací, že potíže po vakcíně mají často lidé, kteří mají vysoký titr protilátek a ani o tom neví, jelikož u nich nemoc proběhla bezpříznakově. K tomuhle jen podotknu, že by mi dávalo velký smysl před hromadným očkováním napřed lidem změřit protilátky, aby byla co největší šance případné nežádoucí účinky co nejvíce eliminovat.

Jako svobodný člověk si myslím, že mám právo na to se rozhodnout, co si do svého organismu chci nechat vpravit a co ne. Rozumím tomu, že zastánci očkování často argumentují pojmem "kolektivní zodpovědnost", že když se nenechám naočkovat, můžu být chodící hrozbou jako přenašeč právě pro ty rizikovější skupiny, než jsem já sama. K tomu bych zmínila, že opravdu dělám, co je v mých silách, abych co nejvíce snížila variantu, že někoho nakazím - nosím respirátor, pokud jsem blízko jiných lidí a v uzavřených prostorách (venku ho nenosím, pokud vyloženě nestojím třeba v řadě s malými rozestupy a nenosila jsem ho nikdy, protože mi nařízení nosit respirátor na prázdné ulici přišlo jako totální nesmysl), dezinfikuju si ruce, dodržuju rozestupy a neremcám, pokud se musím nechat otestovat po návratu ze zahraničí a třeba si to v tom zahraničí i zaplatit. Beru, že to naočkovaní lidé budou mít snazší než já a respektuji to. Je to daň za moje rozhodnutí a nutnost v boji s pandemií.

Další věcí, která se mi jako těžkému tvrdohlavci, který má svou hlavu, opravdu nelíbí, je takové zprvu nenápadné, ale čím dál zřetelnější nucení do očkování a sílící výhružky, jak moc bude můj život omezen, pokud se očkovat nenechám. Opravdu je tahle strategie kompatibilní s hlásáním o "dobrovolné volbě"? Já to tak nevnímám, vnímám to jako nátlak a u mne konkrétně se jakýkoli nátlak zcela míjí účinkem. Jsem spíš pro věcnou debatu a konkrétní vysvětlování a zdůvodňování, protože jako většina věcí na planetě, nic není černobílé a ani očkování proti covidu není. Každý z argumentů ať té či oné strany má své místo a měl by zaznívat.

Nikdo by neměl být negativně nálepkován a už vůbec ne napadán proto, že se očkovat nechal nebo nenechal. 

Vůbec nevylučuju, že se můj postoj může časem změnit - v tuhle chvíli je hlavně ve hře moje další profesní směřování, kdy to vypadá, že budu pracovat a denně se potkávat s velkým množstvím lidí a to může být nakonec důvodem, že to přebije mou obezřetnost a opatrnost, kterou jsem se pokusila výše zdůvodnit a naočkovat se nechám.

Ale rozhodnout se o tom chci já sama.

 

 

   

Autor: Sylva Řiháková | pátek 16.7.2021 14:10 | karma článku: 47,39 | přečteno: 23074x
  • Další články autora

Sylva Řiháková

Jak jsem byla (téměř) napadena na pozici vychovatelky v dětském domově (II. část)

Když jsem jela uprostřed týdne do práce, pípla mi smska od R., v níž bylo kusé sdělení, že v důsledku neplnění školních povinností starších dětí jim až do jejího návratu má být zakázána veškerá elektronika.

28.2.2024 v 16:18 | Karma: 36,00 | Přečteno: 3127x | Diskuse| Společnost

Sylva Řiháková

Jak jsem byla (téměř) napadena na pozici vychovatelky v dětském domově (I. část)

Před časem jsem nastoupila jako vychovatelka v jednom dětském domově. Už při prvním setkání s vedením jsem si vyslechla informace, které byly varovné, ale v co se to celé nakonec vyvrbí, by mě nenapadlo ani v nejhorší fantazii.

28.2.2024 v 14:05 | Karma: 36,30 | Přečteno: 4706x | Diskuse| Společnost

Sylva Řiháková

Psí odcházení

Mám doma téměř 15-tiletého psího seniora. Jedná se o plemeno shiba-inu, o jehož lumpárnách už jsem pár článků napsala. Naštěstí všechny měly šťastný konec. Tohle bude ale trošku jiné povídání.

14.7.2023 v 16:57 | Karma: 32,81 | Přečteno: 984x | Diskuse| Osobní

Sylva Řiháková

Andrej Babiš se klidně může stát prezidentem České republiky

Stačí k tomu pouhá skutečnost, aby se potencionální voliči Petra Pavla nechali ukonejšit průzkumy, které vykřikují do světa, že to má generál ve výslužbě v podstatě v kapse.

23.1.2023 v 15:42 | Karma: 22,95 | Přečteno: 628x | Diskuse| Politika

Sylva Řiháková

Přechod Malé Fatry

Hřebenovka Malé Fatry vede sympaticky přes nejvyšší a nejlíbivější vrcholy, lákající na dechberoucí výhledy na fatranské i tatranské hory. Trasa, kterou jsem si zvolila já, měla zhruba 40 km s převýšením okolo 3 000 m.

29.8.2022 v 16:05 | Karma: 25,06 | Přečteno: 747x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Za upálení družky 17 let. Nepamatuji si, co se stalo, tvrdil obžalovaný

25. dubna 2024  9:45,  aktualizováno  10:10

Na sedmnáct let do vězení poslal Krajský soud v Brně muže za upálení jeho družky v Rajhradě na...

Automotodrom chce peníze za neodjetý ročník MotoGP, u soudu žádá 27 milionů

25. dubna 2024  10:07

Brněnský Automotodrom si chce pomocí žaloby vymoci 27 milionů korun, které požaduje za pronájem...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  9:48

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

PŘEHLEDNĚ: Langšádlová nekončí jako první. Jaké změny už zažila Fialova vláda?

25. dubna 2024  9:33

Přehledně Ve čtvrtek oznámila demisi ministryně pro vědu a výzkum Helena Langšádlová (TOP 09). V koaliční...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 42
  • Celková karma 36,15
  • Průměrná čtenost 2618x
Píšu o tom, čím mne život cvrnkne do nosu a mám zrovna chuť to sdílet se světem :-) 


Pokud Vás v mých článcích něco osloví a budete se o to chtít se mnou podělit, můžete mne kontaktovat zde: s.rihakova@seznam.cz
 

Ať se Vám u mne líbí.

Seznam rubrik